כפר נחום

ביקור בכפר נחום

כפר נחום ממוקם בצפון הכנרת, מרחק נסיעה קצר מאתרים נוצרים חשובים נוספים – הר האושר, כנסיית בכורת פטרוס וכנסיית הלחם והדגים בטבחה.
שעות פתיחה: 8:00-17:00
עלות כניסה:
 3 שקלים

על שער הכניסה לכפר נחום כתוב: כפר נחום – 'עירו של ישו'. גם בברית החדשה כפר נחום נזכרת כעירו של ישו. מדוע כפר קטן זכה לשם זה ולא נצרת או ירושלים?

כפר נחום – 'עירו של ישו'

ישו נולד בבית לחם וגדל בנצרת. לאחר שהוטבל בירדן על ידי יוחנן המטביל חזר ישו לנצרת אך אנשי עירו דחו אותו והוא עבר לחיות בכפר נחום. ישו עלה לרגל פעמים רבות לירושלים ושם גם נצלב, קם לתחייה ועלה השמיימה, אך פרקי הזמן, בהם שהה ישו בירושלים, היו קצרים. בכפר נחום התגורר ישו במשך שלוש שנים – מהטבילה בירדן ועד השבוע האחרון לחייו. רוב פרקי הברית החדשה עוסקים בתקופה שבין הטבלתו של ישו לבין השבוע האחרון בחייו בירושלים על רקע נופי אגן הכנרת. באזור כפר נחום ישו בוחר את שניים עשר השליחים. חמישה מהם – פטרוס, אנדרי, יעקב, יוחנן ומתי הגיעו מכפר נחום, ומבין השליחים, אחד עשר הגיעו מאזור מהגליל. היחיד שלא היה גלילי הוא יהודה איש קריות – השליח שבסופו של דבר בגד בישו.
כפר נחום מוזכר מעל לחמישים פעמים בברית החדשה והוא האתר המוזכר ביותר אחרי ירושלים. עולם האסוציאציות, המסרים והמשלים של ישו עולים באזור זה – הוא מדבר על מים, סירות, דגים ודייגים.

ישו בחר להתיישב דווקא בכפר נחום, ולא בטבריה, בגלל הקרבה לגבול עם הגולן. בגליל שלט הורדוס אנטיפאס שרדף את המאמינים בישו והוציא להורג את יוחנן המטביל. בגולן שלט פיליפוס שלא גילה יחס עוין למאמינים בישו וכך יכול היה ישו לעבור לגולן כאשר חש בסכנה. כפר נחום היה אומנם ישוב קטן, אך דרך חשובה שהובילה לדמשק עברה בסמוך והיתה במקום תחנת מכס, ולכן היה זה מקום אידיאלי להשפיע על העוברים ולהפיץ את הבשורה.

הכנסייה בכפר נחום

מול הכניסה לאתר נראה מבנה הדומה לחללית. זוהי כנסייה מודרנית שבנו הפרנציסקנים ב-1990. הפרנציסקנים, מסדר קתולי, קנו ב-1894 את המתחם והם אלה שחפרו ובנו במתחם.

הכנסייה בכפר נחום

כנסיות רבות בישראל משלבות בתוכן חלקים מכנסיות היסטוריות שנהרסו. כאן הוחלט לבנות כנסייה מודרנית ה'מרחפת' מעל לכנסיות הקודמות ונתמכת על ידי עמודים חיצוניים. כנסיות מתומנת מושכות את עיני המבקר למרכז וכך גם בכנסייה הזו. במרכז ניצבת רצפת זכוכית מעל אתר ארכיאולוגי המזוהה במסורת הנוצרית כביתו של פטרוס. זהו למעשה בית הכנסייה הראשון בעולם, המקום בו התכנסו המאמינים בישו. המקום ידוע גם בשמו הלטיני – דומוס אקלסייהdomus ecclesia. ביתו של פטרוס נמצא באזור בו היו בתי מגורים פשוטים, איזור שמאוחר יותר זכה לשם אינסולה סאקרה – הרובע הקדוש בלטינית (Insula Sacra). הבית מוזכר בברית החדשה כמקום בו ישו ריפא את חמותו של פטרוס ורבים אחרים. החל מאמצע המאה הראשונה לספירה החדר משנה את יעודו והופך לאתר עלייה לרגל. נמצאו בו כמה שכבות של טיח וכתובות בשפות שונות המזכירות את ישו וסמלים נוצריים רבים. הממצאים הארכיאולוגים מעידים על כך שהמקום תוחזק במשך הדורות ומשך עולי רגל מקרוב ומרחוק. במאה החמישית המתחם הופך לכנסייה מתומנת. והכנסייה מוזכרת בכתבים של עולי רגל שבקרו בכפר נחום במאה השישית.

ברחבה שלפני הכנסייה, מוצג פסל מודרני של פטרוס ובידיו מטה רועים ומפתחות. הפסל הוצב לקראת ביקורו של האפיפיור יוחנן פאולוס השני בשנת 2000. פטרוס נחשב לאפיפיור הראשון ולכן בעבור הקתולים ישנה חשיבות יתרה לכל מקום בו פעל פטרוס.

בית הכנסת בכפר נחום

צפונית לכנסייה יש קבוצות של בתי בזלת פשוטים בני קומה אחת. לא נמצאו מערכות ניקוז ולכן מעריכים שכפר נחום היה נקודת ישוב קטנה-בינונית בה חיו דייגים וחקלאים. בית הכנסת המרשים, הבנוי מאבני גיר גדולות, ניצב בניגוד מוחלט לבתי הבזלת הקטנים.

בית הכנסת בכפר נחום

בית הכנסת נתגלה בשנת 1838 ונחקר על ידי קוהל ווצינגר, שני ארכיאולוגים גרמנים שחקרו את בתי הכנסת בגליל. בית הכנסת נבנה במאה הרביעית או החמישית. אבני הגיר שהובאו מרחוק והעיטורים הרבים מעידים על ישוב יהודי מבוסס שהתקיים במקום בתקופה הביזנטית. רוב המטיילים לא מגיעים לבית הכנסת בגלל פארו אלא משום שהוא מוזכר רבות בברית החדשה. בית הכנסת אומנם הוקם חמש מאות שנה לאחר שישו פעל בכפר נחום אך הפרנסיסקנים טוענים שבית הכנסת מתקופתו של ישו נמצא מתחת לבית הכנסת הקיים כיום. זוהי סברה הגיונית מכיוון שבמקומות רבים בתי כנסת נבנו במקום בו עמדו בתי כנסת עתיקים יותר.
אחד הניסים מתרחש בבית הכנסת בשבת. אדם שנכנסה בו רוח הטומאה תוקף את ישו וקורא לו קדוש האלוהים. ישו מוציא ממנו את השד (לוקס פרק ד, 31-35). מעניין שדווקא האיש שנכנסה בו רוח הטומאה, הוא שמזהה את ישו כקדוש. הרוע הוא זה שמזהה את הטוב.
בבית הכנסת ישו גם מסביר את אחד הניסים החשובים ביותר בו האכיל חמשת אלפים איש מחמש כיכרות לחם ושני דגים. ישו מפרש את משמעות הלחם בנצרות ומניח את היסודות לטקס המיסה.
בגן הארכיאולוגי סביב בית הכנסת מוצגים עמודים וכותרות שנמצאו באזור. על חלקם אפשר לראות כתובות בעברית עתיקה וסמלים יהודים.

למרות שישו פעל רבות בצפון הכנרת בסופו של דבר הוא מקלל את תושבי כפר נחום ומנבא שגורלם יהיה מר יותר משל תושבי סדום בגלל חוסר האמונה שלהם. אבל הישוב המשיך להתקיים. תושבי כפר נחום לא השתתפו במרידות שהיו בשנים הבאות ובמשך מאות שנים יהודים, יהודים שמאמינים בישו ונוצרים חיו יחדיו בכפר נחום. לאחר הכיבוש המוסלמי הישוב חלק להתקיים ורק מאות שנים לאחר מכן היה במקום כפר דייגים קטן.

מאוריצי גוטליב – 'ישו מטיף בכפר נחום'

אחד הסיפורים הפחות ידועים על כפר נחום היא ציורו של מאוריצי גוטליב. גוטליב נולד בשנת 1856 בגליציה, פולין, למשפחה יהודית מסורתית. בגיל 11 החל לצייר ובגיל 15 התקבל לאקדמיה לאומנויות בווינה. למרות האנטישמיות שחווה הוא זכה להערכה רבה. בציורים שלו הוא עוסק בשאלות של זהות יהודית ובקשר היהודי-נוצרי-פולני. הוא נפטר בגיל 23 ממחלה והשאיר אחריו כ-300 ציורים. ציורו הידוע ביותר הוא יהודים מתפללים בבית הכנסת. ציור נוסף שלו נקרא 'ישו מטיף בכפר נחום'. זהו אחד הציורים האחרונים שלו והוא לא הספיק לסיים אותו. בציור נראה ישו עומד עטוף בטלית ומולו ספר תורה. הציירים האירופאים לרוב ציירו את ישו עם סממנים נוצרים – צלב או שה בנופים אירופאים. בציור נראה ישו כפי שהיה – כיהודי. מעניין שגוטליב בחר דווקא בכפר נחום לעסוק ביחס המורכב בין היהדות לנצרות וזאת עשרות שנים לפני שחוקרים מצאו את הסמיכות בין בית הכנסת והכנסייה העתיקים.

מאוריצי גוטליב – 'ישו מטיף בכפר נחום'

ששת הפוסטים הנצפים ביותר באתר:

למידע על חוברות ההדרכה שלי:
booklet-banners

Comments